Kattenportret & vachten schilderen in olieverf


Loading

Kattenportret & vachten schilderen in olieverf

Noorse boskat katten portret, schilderij door Marjolein Kruijt

24 juli 2016 ~ Dit Noorse boskat schilderij is een olieverfportret in opdracht. Op deze foto’s zie je hoe de vacht is geschilderd in vier stappen. Vaak krijg ik de vraag welke penselen ik gebruik. Zoals je op de derde foto ziet: alles wat ik voorhanden heb! Soms zelfs zonder steel. Welke materialen ik gebruik is niet het belangrijkste. Het inzicht te meer. Bij het schilderen van -in dit geval rood-witte- vachten moet je vooraf bedenken welke donkerte en kleurwarmte je wilt weergeven. Echt ‘wit’ bestaat in vachten niet, net als puur ‘oranje’. Een vacht bij kunstlicht, daglicht of getint sfeerlicht geeft steeds verschillende kleureffecten. Ik begin altijd met het schilderen van de meest overheersende ‘tint’, een middengrijs als je spreekt in toonwaarden. Van hieruit kun je de vacht zowel lichter als donkerder verder uitwerken. Dit is een handige manier van vacht opbouwen in verftechnieken die lang nat blijven, zoals olieverf. Als je de eerste foto (van de kat hierboven) en de laatste vergelijkt, zie je dat de schildering in eerste foto veel eentoniger is opgezet.

Rode en witte vacht schilderen
Een witte vacht heeft bijna altijd een koele grijs-blauwe en warme grijze tinten in zich. Het portretje van het witte hondje hieronder is daar een goed voorbeeld van, als ook de andere olieverf portretten. De wolf is als enige in pastel, hier zie je de opgebouwde kleuren wat feller. Je kunt dus stellen dat wát je ook schildert, er altijd een ontelbare schakering kleuren aanwezig is. Ook als het een effen zwarte, bruine of witte vacht is. De rode vacht van de maine coon hierboven is ook op diverse plekken donkerder en heeft ook verschillende ‘warme-en-koele’ kleuren. Als basistint heb ik hier gebrande sienna en gele oker & wit. Met quinacridone rood wordt het oranje wat roder. De oranje kleur ‘afkoelen’ kan door er een vleugje cerulleumblauw aan toe te voegen. Dan wordt het oranje minder fel. De strepen zijn donkerder, door gebrande omber toe te voegen aan het eerder genoemde mengsel. Als ik een geweldig stralende oranje kleur wil mengen, is een mengsel van quinacridone rood (chinarood) en cadmium geel licht perfect.

MATERIALEN TIPS
Voor olieverf: Gebruik een medium dat niet te snel droogt. Bijv. lijnzaadolie. Om overgangen in aangebrachte penseelstreken te verzachten, gebruik een schoon en droog waaierpenseel. Meng kleuren eerst vóór, bijvoorbeeld vijf ‘wit’-tinten naast elkaar. Zo heb je om te beginnen voldoende kleuren klaarliggen op je palet en hoef je niet steeds opnieuw dezelfde kleuren te mengen.
Voor pastel: gebruik papier dat makkelijk veegt, zonder storende structuur. Zo kun je de vacht zachter blenden. Ga de ‘wit-kleuren’ nooit op papier mengen, maar koop desbetreffende tinten als krijtje of in pastelpotlood. Je kunt wél prachtig kleuren naast elkaar tekenen waardoor het optisch ‘een’ kleur wordt in dunnen lagen. Werk niet te ‘massief’, maar hou de pastellagen luchtig en dun! Dan houdt het papier nog grip bij de laatste felle of meest witte accenten.

Boeken dieren tekenen en schilderen deel 1 en 2 door Marjolein Kruijt

Boeken dieren tekenen en schilderen deel 1 en 2 door Marjolein Kruijt

Meer technische tips?
Olieverf, maar ook pastel is een prachtige techniek voor lange vachten. Meer close-ups van andere lange honden- en kattenvachten in schilderijen kun je zien en nalezen in mijn twee boeken over het schilderen en tekenen van dieren.

JA! Hou me op de hoogte van nieuwe technieken, publicaties, exposities en meer!
www.marjoleinkruijt.nl/mailinglist/

0

Your Cart